تهران

اضطراب شدید و نحوه درمان آن

استرس و اضطراب شدید چیست؟ راه های درمان اضطراب شدید چیست؟
اضطراب شدید نوعی حالت آزار دهنده روحی است که گریبان بسیاری از مردم امروز را گرفته است. این احساس هم از لحاظ جسمی و هم روحی میتواند اشخاص را تحت تاثیر قرار بدهد. ما در این مقاله ابتدا علائم استرس و اضطراب شدید را بیان میکنیم و سپس شما را با روش های درمان اضطراب شدید آشنا میکنیم. با ما همراه باشید.

اضطراب یک واکنش متقابل بدن در برابر شرایط خاص و ویژه است. ممکن است در مواردی اشخاص دچار اضطراب شدید بشوند که این امر به دلیل اهمیت فراوان و تاثیری که میتواند بر زندگی فرد بگذارد بسیار حائز اهمیت است. بنابراین ما به عنوان شهروندی که برای سلامتی خود ارزش قائل است، نیاز داریم تا علائم اضطراب شدید را شناسایی کنیم و با راه های درمان آن آشنا باشیم.

اضطراب شدید و روش های درمان آن
اضطراب شدید یکی از آزاردهنده ترین حالت های روحی است.

حتما شما هم در طول زمان‌های مختلف دچار اضطراب‌های شدید شده اید اما این حالت در صورت ادامه دار بودن می‌تواند زندگی شما را مختل کند.
از عواملی که باعث اضطراب شدید می‌شوند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر مکان زندگی
  • شروع موقعیت کاری جدید
  • ایجاد شرایط از پیش تعیین نشده
  • ازدواج
  • مرگ عزیزان
  • و...
اضطراب شدید
استرس واضطراب شدید بر همه بخش های بدن تاثیر گذار است.

علائم اضطراب شدید

در ابتدا بهتر است با علائم این مشکل آشنا شوید:

1- احساس گزگز در دست و پا

این حس همیشه از علایم اضطراب شدید نیست بلکه ممکن است ناشی از مشکلات جسمی باشد اما در شرایط اضطراب شدید این احساس ممکن است در اثر ترشح هورمون آدرنالین ایجاد شود و طی آن خواب آلودگی دست و پا ایجاد می‌شود.

2- دردهای عصبی و گرفتگی عضلات

یکی دیگر از علائم اضطراب شدید، دردهایی است که ممکن است بدون علت خاصی ایجاد شوند. 

3- سرگیجه

از دیگر علائمی که این حس در شخص ایجاد میکند سرگیجه است که این حالت نیز به ترشح هورمون‌ها مربوط است.

4- سردرد

این علامت نیز هرچند می‌تواند ناشی از موارد متفاوتی همچون مشکلات جسمی باشد و صرفا نمیتوان آن را ناشی از علائم اضطراب دانست اما در اضطراب شدید نیز این حالت دیده می‌شود. 

5- اختلال حافظه

هورمون‌هایی که در اثر اضطراب شدید از بدن ترشح می‌شوند، تاثیرات جسمانی متعددی برجای می‌گذارند. این حالت اگرچه همه حافظه را به‎‌ندرت تحت تاثیر قرار می‌دهد و شدید نیست، اما اختلالاتی را در آن به وجود می‌آورد که ممکن است آزاردهنده باشند.

6- خوابهای آشفته

اگر در طول شب زیاد از خواب می‌پرید و در پایان به جای افزایش انرژی خسته هستید احتمالا دچار اضطراب شدید هستید.

اضطراب شدید
اختلال خواب یکی از علائم اضطراب شدید است.


از دیگر علایم اضطراب شدید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هوس بیش از حد برای خوردن شیرینی جات
  • آلرژی پوستی
  • دردهای دندان و فک

درمان استرس و اضطراب شدید

پس از آنکه با علایم اضطراب شدید آشناشدید بهتراست بدانید درمان این حالت روحی نیز ممکن پذیر است. اگر این حالت زندگی شما را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود رعایت نکات زیر ضروری است:

1- پرت کردن حواس

ایا لازم است مدت‌ها بنشینید و بدون آنکه متوجه باشید، به موضوعی که شدیدا شما را نگران و مضطرب می‌کند فکر کنید؟ جواب ساده است خیر! در اولین لحظاتی که احساس می‌کنید مضطرب هستید سعی کنید به صورت خودآگاهانه حواستان را به چیزی دیگر و یا کاری که دوستش دارید معطوف کنید. در نظر داشته باشید که یکی از راه‌های درمان استرس و اضطراب شدید، دور کردن خودتان از موقعیت ایجاد آن است.

2- بهبود خواب

حتما برایتان پیش آمده است که روزهای پرکاری را سپری کرده باشید و بدانید که چقدر در هنگام شب بهتر می‌خوابید! این کار را برای درمان اضطراب شدید خود نیز به‌کار بگیرید! سعی کنید فعالیت‌های جسمی زیاد داشته باشید و به‌طورکلی تلاش کنید انرژی زیای در طول روز از خودتان بگیرید تا خواب راحت‌تری را تجربه کنید. حتما خواب خود را تنظیم کنید و مقدار ساعتهای لازم برای خواب شبانه روز را رعایت کنید.

3-  شفاف کردن موضوع ایجاد کننده اضطراب شدید

یکی دیگر از راه‌های درمان اضطراب شدید روی کاغذ آوردن افکارتان است. با نوشتن موضوعی که در لحظه باعث ایجاد اضطراب شدید برای شما شده است در بسیاری موارد مشاهده می‌کنید موضوع آنقدرها که خیال می‌کنید مهم نیست و همین امر باعث می‌شود کمتر به آن فکر کنید.
حتی میتوانید در مورد تفکرات‌تان با شخصی مورد اعتماد صحبت کنید. استفاده از راهنمایی و تجربیات دیگران به شدت می‌تواند بر کاهش اضطراب شدید شما تاثیرگذار باشد.

استرس و اضطراب شدید
ورزش و یوگا میتواند بر آرامش و درمان استرس و اضطراب شدید موثر باشد.

4- کنترل تغذیه

به طور کلی توجه به آنچه میخوریم میتواند تاثیر به سزایی بر آنچه احساس می‌کنیم داشته باشد. محققان معتقدد استفاده هر چه بیشتر از میوه و سبزیجات، به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها در آن می‌تواند مقاومت بدن را در برابر حملات ناشی از استرس مصون بدارد. 
عدم مصرف نوشیدنی‌های خیلی شیرین و یا چرب و به خصوص مصرف الکل و مواد کافئین دار نیز تا حد زیادی در درمان اضراب و استرس شدید شما موثر خواهد بود. 

5- دعا و ارتباط با خدا

از آنجایی که خداوند منبع آرامش تمام هستی است، فکر کردن به او و قدرتش می‌تواند در ایجاد آرامش شما و دوری از اضطراب شدیدتان موثر باشد. پس ذکر و یاد خدا با نماز، خواندن قران و یا ذکرگفتن را در هنگام استرس فراموش نکنید.


در پایان باید در نظر داشته باشید که اضطراب هم همانند بسیاری از احساسات دیگری که در وجود ما قرار داده شده است چنانچه کنترل نشود می‌تواند مشکلات زیادی برای ما ایجاد کند، پس بهتر است به طورکلی خودمان را ازموقعیت‌های تنش زا دور کنیم و سعی کنیم با برنامه ریزی، اعتماد به نفس و خودباوری، کارهای خودمان را به پیش ببریم و چنانچه دچار علایم اضطراب شدید شدیم، با روش‌هایی که گفته شد، در جهت درمان اضطراب شدید خود تلاش کنیم. 
توجه داشته باشید چنانچه موفق به کنترل این احساس خود نشدید و یا احساس کردید که نیاز به کمک دارید، حتما با متخصص روانشناس در این مورد مشورت کنید.
 

مطلب مفید بود؟
1
0
اشتراک گذاری:
مطالب پیشنهادی